Delicious LinkedIn Facebook Twitter RSS Feed

Betul ke tidak? Rakyat diutamakan..

Assalammualaikum.. Beberapa kali dihentak, diketuk dengan harga minyak yg saban hari naik tidak pernah turun.Terlintas untuk membongkarkan sesuatu yang amat menarik untuk dikongsikan.Tujahan harga minyak makin kencang walaupun Malaysia adalah pengeluar minyak ke-26 dunia. Apakah ini semua propaganda dunia?

RON 97 yg dijual pada masa kini bernilai RM 2.90 amat menggemparkan. Katanya demi menampung subsidi yg diberi kerajaan kepada rakyat. Iye ke tidak? Kerajaan terlalu bermurah hati menghadiahi sesuatu tanpa kerelaan rakyat. Keutamaan rakyat dipinggirkan, demokrasi hilang entah bila wujudnya.

Selama aku berada dalam bidang perminyakan ni. Banyak info yang aku tahu tetapi disembunyikan oleh kerajaan dari pengetahuan rakyat.

Mari fikirkan sejenak.....

Malaysia adalah pengeluar minyak. Dan telaga minyak di Malaysia menghasilkan "Sweet Oil and Gas" yakni minyak dan gas yang berkualiti tinggi. Dan minyak itu dieksport ke luar dan dipasarkan dengan harga yang lebih tinggi. Untuk kegunaan rakyat jelata yang disayangi, Malaysia membeli minyak dari Arab Saudi yg jauh lebih murah dari minyak kita dan diproses di Malaysia. Disini aku tgk kerajaan dah untung sekali ganda bila beli minyak dari luar yg jauh lebih murah, dan dijual dengan harga yang mahal, untung lagi.

Menjadi satu kemusykilan bila kerajaan bandingkan harga petrol kita dengan negara jiran yang bukan pengeluar minyak utama dunia. Memanglah perbandingannya tinggi. Kita murah dari mereka, tetapi penekanan kita sebagai pengeluar minyak perlu ada. Mari kita comparekan harga minyak kita dengan pengeluar minyak dunia yang lain.

So korang fikirkanlah.. Kenapa slogan rakyat diutamakan tu digunakan sedangkan kita ditindas dengan kerajaan sendiri?

Kita fikir2 kan bersama ye...

Bila minyak naik lagi, bil elektrik akan sama2 naik. Dan bila dua itu naik, harga makanan akan mendadak naik. Gaji? Mmg x naik la...

0 CommEntS: